Løgstør Roklubs bygninger er efter 100 år nedslidte og utidssvarende

Vi drømmer om “luksusfaciliteter” som:

• Separat omklædning for herrer og for damer
  • Et isoleret lokale vi kan opvarme og bruge i årets kolde måneder til vores populære indendørs vintertræning
  • Plads nok til at kunne lave en ungdomsafdeling
  • Mulighed for et udendørs område til klargøring af robåde og kajakker, som ikke er midt på kørebanen
  •  Farvel til fugt og skimmel

VISION

Vi drømmer om nye bygninger til de kommende 100 år.

Vi er stolte af vores gamle, historiske bygninger og føler os priviligerede med klubbens unikke placering ved Limfjorden og den fredede Frederik IIVs kanal, med direkte udsigt til Harald Blåtands vikingefæstning Aggersborg og som en del af Løgstørs charmerende og levende, gamle havnemiljø. Og vi nyder og bekymrer os meget for den skønne natur vi elsker at tage på ture i. Det rene vand, dyrelivet, vejret og himlen over os, når vi stævner ud.

Vi drømmer derfor om at vores nye klubfaciliteter både passer ind i vores historiske omgivelser og bidrager til et endnu mere livligt og tilgængeligt havnemiljø i Løgstør, og at bygningerne samtidig bygges efter moderne, bæredygtige principper som bidrager til at løse klimakrisen; så vi får de bedste, sundeste fysiske rammer til at lave en moderne og fremtidssikret roklub med aktiviteter året rundt, og som kan klare de næste 100 år på havnen i Løgstør.

Foto fra 1950’erne. Her ses tydeligt de fine, oprindelige småsprossede vinduer, de hvide skodder og hvide stakitter samt den flotte oprindelige gavl. Den oprindelige ventilationsskakt er bevaret, ligeså er tagets bærende trækonstruktion, udskæringer under tagskægget og murværksdetaljer indvendigt.

KLUBBENS FØRSTE ÅR

Hans Lauridsen regnes som den egentlige stifter af Løgstør Roklub. For at få råd til en båd solgte Hans Lauridsen aktiebreve á 10 kroner til Løgstørs borgere. Kort efter blev en gammel fransk 4-årers båd fra 1901 med drejelige åregange købt af Aarhus Roklub for 250 kroner. Derefter kunne roklubben stiftes; 18. juni 1910.

På daværende tidspunkt blev Frederik VIIs kanal stadig gennemsejlet af hundredevis af skibe hver år. En lokal håndværker kom med et meget billigt tilbud om at opføre et bådehus ved kanalen/havnen, og 3. september 1910 kunne klubbens første bådehus indvies.

I 1921 blev den ene af de nuværende bygninger indviet, efter en donation fra kaptajn Chr. Jensen.

I 1923 blev en lokal dameroklub også startet. Den havde sit eget virke i mange år, og fik sine egne bygninger (de nuværende kajak- og klublokaler) ca. 10 år senere. I 1966 blev de to roklubber for henholdsvis damer og herrer slået sammen til én, og i dag (2023) er også kajak og SUP og rospinning en del af vores roaktiviteter.

Vores smukke omgivelser ved Limfjorden, Aggersborg vikingefæstning og vores nabo, den fredede Frederik VIIs Kanal.